tirsdag 04.01.2011 www.start.no
Dagbladet.no
Fredag
  
Fredag

 · Hva skjer?
 · Spiseguiden
 · Kinoguiden
 · Kinoprogram

 · Alt om spill
 · Spillblogg
 · 123 spill

 · Sterke meninger
 · Reisetips
 · Alt om sex

 ANMELDELSER
 · DVD
 · Spill

 · Legg inn sted/arr.:
LOGG INN
Brukernavn

Passord

  ·Send oss e-post

Dagbladet.no
Nyheter
Innenriks
Utenriks
Siste 2 døgn
Sport
Spill og vinn
Kultur
Film
Litteratur
Musikk
På din side
Bil og trafikk
Data og teknologi
Reise
Sex, samliv og helse
Økonomi og karriere
Kunnskap
Weblogg
Magasinet
Vin
Uteliv
Robinson & Fredag

Utviklet av:
db medialab

Dagbladet.no » fredag » artikkel
Tetris <I>er</I> umulig

GI OPP: Tetris er i praksis uløselig. Før eller siden må du tape.


Tekst:
Av Bjørn K. Bore
Publisert:
Søndag 3. november 2002 19:59, oppdatert 11:07

ArkiverLes artikkelen senere
Skriv utUtskriftsvennlig versjon
TipsTips noen om denne artikkelen


Forskere har regnet på hvor vanskelig det irriterende spillet egentlig er.


Som alle så frustrerende godt vet så går det ikke an å vinne i Tetris, det er bare snakk om å holde ut lengst mulig. Før eller siden fylles skjermen opp av umulige figurer, og da det er «game over».

To IT-forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) bestemte seg for å finne ut hvor umulig spillet egentlig er, og hvor mye datakraft som egentlig måtte til for å få full suksess i spillet.

Tetris

  • Tetris ble skapt av den russiske matematikeren og dataingeniøren Alexey Pajitnov i 1985.

  • Spillet foregår på et rutenett der grupper av blokker i forskjellige sammensetninger stedig glir nedover.

  • Det gjelder å stable de irregulære blokkene slik at en får hele rader. Slike rader slettes for å gi plass til nye blokker.
  • Når stabelen av blokker når toppen av rutenettet er spillet over.

  •  

    Svaret er uendelig mye.

    Målet med Tetris, å eliminere flest mulig av de fallende brikkene gjennom å stable de i fulle rader, viste seg nemlig å tilhøre en gruppe matematiske problemer kalt «NP komplett», skriver nettstedet Science News.

    Disse problemene er i praksis uløselige. Det er lett å sjekke om et mulig svar er korrekt, men å finne en løsning på en NP-problem tar tilnærmet uendelig lang tid.

    Selv om spilleren fikk vite rekkefølgen på alle brikkene på forhånd, og fikk tid til å flytte og rotere alle brikkene et fritt antall ganger, var problemet fortsatt NP-uløselig. Og i virkelighetens Tetris nyter en ikke godt av disse «frynsegodene». Det gjør ikke det uløselige problemet lettere.

    Fortsatt ikke overbevist om at det bare er å gi opp? På 123spill.no finner du de beste online-versjonene av Tetris, eller du kan gå rett til Dagblad-klassikeren Blocks.

    Offisiell hjemmeside for Tetris




    ArkiverLes artikkelen senere Skriv utUtskriftsvennlig versjon

    TipsTips noen om denne artikkelen



     

    Fatal error: Call to undefined function: phpads_attr() in /www/dagbladet/www.dagbladet.no/inc/PHPads/fredag-splash.php on line 3